Forside

Brugsfonden

Senest opdateret: 23. maj 2012

Vedtægter for Foreningen til Bevarelse af Lokalsamfundet i Lundum Sogn

§1 Formål

Foreningen er upolitisk og dens formål er at udbrede og fremme interessen for lokalsamfundet i Lundum Sogn, bl.a. ved afholdelse af møder og kurser, uddeling af pengegaver til støtte af sociale, kulturelle og miljøforbedrende tiltag, afholdelse af foredrag, oprettelse af studiekredse m. v.

§2 Medlemskab

Alle bosiddende i sognet, som er fyldt 18 år, er automatisk medlem af foreningen.

§3 Bestyrelsen

Foreningens arbejde ledes af en bestyrelse på 3 medlemmer, som første gang, d.v.s. ved foreningens stiftelse, udpeges af den gamle bestyrelse for Lundum Brugsforening. Medlemmerne, som fremover udpeges, må ikke i forvejen være medlem af en bestyrelse i en af sognets foreninger. Fremover udpeger den siddende bestyrelse nye bestyrelsesmedlemmer, ligesom der udpeges en suppleant. Bestyrelsesmedlemmerne og suppleanten skal i øvrigt opfylde kriterierne i §2.
Bestyrelsen er bemyndiget til at uddele pengegaver som nævnt i §1.
Medlemmerne udpeges for en periode på 4 år, og et medlem kan maksimalt sidde i nærværende forenings bestyrelse for en sammenhængende periode på 8 år.
Bestyrelsen konstituerer sig med formand, sekretær og kasserer. Bestyrelsesmøde afholdes, når ethvert medlem af bestyrelsen finder det fornødent.
Der udarbejdes forretningsorden for bestyrelsens arbejde.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når samtlige bestyrelsesmedlemmer er til stede. Sekretæren fører protokol over forhandlinger på bestyrelsens møde, og protokollen skal underskrives af samtlige bestyrelsesmedlemmer.
Tegningsberettiget er alene den samlede bestyrelse. Dog kan bestyrelsen meddele foreningens kasserer fuldmagt til at modtage eventuelle betalinger og betale løbende af bestyrelsen godkendte udgifter.

§4 Regnskab og revision

Foreningens regnskab og virkeår løber fra den 1. januar til den 31. december.
Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret af 2 af generalforsamlingen valgte revisorer.
Foreningens formue skal være anbragt i et anerkendt pengeinstitut eller i obligationer.

§5 Generalforsamling

Den årlige ordinære generalforsamling afholdes i tiden 1.2. – 31.3. og den indkaldes med angivelse af dagsorden ved bekendtgørelse i et i sognet almindelig læst blad tillige med opslag i Medborgerhusets opslagskasse, alt med 14 dages varsel og 8 dages varsel for ekstraordinær generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når mindst 1/3 af sognets beboere over 18 år med angivelse af dagsorden skriftligt forlanger det, og i så fald skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes indenfor en måned efter begæringens modtagelse.
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed i alle forhold, der ikke efter vedtægterne eller forretningsordnen er henlagt til bestyrelsen. Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, må være formanden i hænde senest 30 dage før generalforsamlingens afholdelse.
På generalforsamlingen gives en oversigt over foreningens virksomhed i det forløbne år, og det reviderede regnskab omfattende året fra den 1. januar – 31. december fremlægges til godkendelse af generalforsamlingen.
Generalforsamlingen træffer sine beslutninger ved simpel stemmeflerhed, dog kræver vedtægtsændringer, at halvdelen af foreningens medlemmer stemmer herfor. Et forslag, der er forkastet på en ordinær eller en ekstraordinær generalforsamling, kan ikke fremsættes på ny før næste ordinære generalforsamling. Generalforsamlingen vælger en dirigent for bestyrelsen, der leder forhandlingen og lader de nødvendige afstemninger afholde.
Almindeligvis foregår afstemninger ved håndsoprækning, men skal ske skriftligt, når dirigenten, et medlem af bestyrelsen eller 5 medlemmer forlanger det.

 

Dagsorden for den ordinære dagsorden skal indeholde:

1. Valg af dirigen
2. Formanden aflægger beretning
3. Kassereren fremlægger regnskab til godkendelse
4. Valg af 2 revisorer
5. Behandlingen af indkomne forslag
6. Orientering om den kommende bestyrelses sammensætning
7. Evt.

§6 Opløsning
Til foreningens opløsning kræves vedtagelse på en ordinær generalforsamling og vedtagelse på en umiddelbart herefter afholdt ekstraordinær generalforsamling.
Vedtagelse af opløsning af foreningen kan kun ske, såfremt halvdelen af foreningens medlemmer stemmer herfor på såvel den ordinære som den ekstraordinære generalforsamling.
Såfremt forslag om opløsning af foreningen forkastes, kan forslaget først genfremsættes ved næste ordinære generalforsamling.
Ved opløsning af foreningen skal foreningens formue tilfalde Lundum Sogns Borgerforening, og såfremt den ikke eksisterer, skal formuen overgives til en anden forening, som måtte have et tilsvarende formål som angivet i nærværende vedtægts §1.

Ovenstående vedtægt er vedtaget på stiftende generalforsamling.

Site Map

By putting all of your content into nested categories you can give users and search engines access to everything using a menu.